4 landen

4 landen

Paul als toerist in Agra: uitgaan, Taj Mahal en Agra fort

Als bij de Taj Mahal bent kan je moeilijk anders dan een dagje stoppen voor wat sightseeing.

Een avondje uit met Pieter, heel fijne man uit Nederland, die ook in het hotel verbleef en verder ook 2 Amerikanen T.J. en Josh. Pieter had voor een aantal dagen een begeleider met wagen genaamd Pawan.


Onderweg met de Toektoek een Indisch feest op straat.

Bezoek aan de Taj Mahal. Een indrukwekkende ingangspoort:

Het graf van de dame waar alles om draaide. De Shah Jahan was getrouwd met Mevr. Mahal die hem 14 kinderen schonk. Zij overleed op het kraambed van het 14de. De Shah was hierbij ontroostbaar en bouwde een immens mausoleum voor haar met bijgebouwen. Bij zijn overlijden is hij er ook begraven. Taj staat voor “kroon, voor een koning…” volgens het hotel hier.

Alles van marmer ! Eigenlijk is het schandalig hoe een Shah uit de 17de eeuw 1000den mens in slavenarbeid en dood heeft gestort door zijn eigen grootheidswaanzin. Het is eigenlijk een schandalig mooi gebouw:

Dit is slechts een nevengebouw:

En dit is 'm dus:





Volgend bezoek was Agra fort: een versterkte vestiging met luxueuze binnengebouwen:

Dit zijn dan toch weer de mannen die het doen draaien. Na mijn foto vroeg de oude man mij geld. Dit is me nooit overkomen in het binnenland. Voor mij zijn deze toeristische plekken met vragende en roepende mensen nieuw in mijn reis.



En ja, je moet maar over de kantelen kijken en de armoede is volop aanwezig: